Onze social media verwachtingen voor 2022

Begin januari is een tijd voor het maken van nieuwe plannen en vooruit kijken. Er ligt een splinternieuw jaar voor ons om te vullen met mooie dingen. Dit geldt ook voor social media. Social media staan nooit stil en ook in 2022 staat ons weer allerlei nieuws te wachten, ook voor zorg en welzijn. In deze blog lees je welke social media trends wij bij Eerste hulp bij social media verwachten voor 2022.

“New year, new me!”

Instagram brengt de chronologische feed terug
In 2016 bracht Instagram een hele grote verandering in hun algoritme aan. Je kreeg niet meer de meest recente posts te zien, maar de voor jou meest relevante posts. Dit betekent dat je sommige posts van mensen die je volgt helemaal niet eens te zien krijgt. Instagram stuurt hiermee hoe jouw tijdlijn eruit ziet en bepaalt wat wel en niet groot wordt. Hier is altijd veel kritiek op geweest en begin december 2021 kwam hier goed nieuws over. Instagram heeft beloofd om in 2022 de chronologische feed weer terug te brengen. Dit is goed nieuws voor kleinere Instagrammers die soms moeite hadden met het ingewikkelde algoritme. Dit lijkt misschien een kleine aanpassing, maar het betekent een grote verandering voor het platform.

Tiktok gaat enorm worden
Bij Eerste hulp bij social media zeggen we het al een tijdje: op Tiktok liggen de kansen. Instagram en Facebook zijn nog altijd de meest gebruikte platformen, maar Tiktok is aan een hele sterke groei bezig. Op dit moment is het al het grootste onder jongeren en de verwachting is dat andere leeftijdsgroepen snel gaan volgen.

Videocontent wordt nog belangrijker
Je ziet het al langzaam Instagram over nemen in de vorm van Reels: videocontent. In 2022 gaat dit een nog groter deel van alle geplaatste content worden. Voorspellingen zijn zelfs dat in de loop van 2022 maar liefst meer dan 80% van de geplaatste social media content, verspreid over alle platforms, video is. Wil je als zorg- of welzijnsorganisatie hier klaar voor zijn dan is het slim om hier nu al in te investeren!

Het werken met influencers blijft populair, maar gaat wel veranderen
Sinds een aantal jaar zijn ze niet meer weg te denken uit online marketing: influencers. De inzet van influencers is vaak goedkoper dan het inkopen van online reclame en het levert vaak nog meer resultaat op ook! In 2022 blijft de inzet van influencers heel populair, maar we verwachten dat het wel wat gaat veranderen. Zo wordt de inzet van meerdere kleinere influencers die een niche publiek aanspreken belangrijker dan het inzetten van 1 of 2 grote influencers.

Klantenservice via social media wordt belangrijker
Dit is een hele relevante voor zorg en welzijnsorganisaties. Tegenwoordig is het heel gebruikelijk om bedrijven te benaderen met vragen of opmerkingen via social media. Dit gaat alleen nog maar groeien in 2022. Als zorg en welzijnsorganisatie moet je hier op voorbereid zijn. Zorg ervoor dat jouw klantenservice online goed geregeld is en dat mensen snel en vriendelijk antwoord krijgen op hun vragen. Dit maakt je organisatie benaderbaar en geeft een professionele uitstraling.

Verbinding is in, schreeuwen is uit
Er was een tijd dat agressieve marketing goed werkte: wie het hardste riep en de raarste content maakte kreeg de meeste aandacht. Dit laten we helemaal achter in 2021. Storytelling, emotie en verbinding tussen jou en je doelgroep wordt de focus in 2022. Speel hier op in met je content. Je bouwt vertrouwen op bij je volgers door authentieke content te plaatsen die past bij jouw organisatie. Kom als zorg of welzijnsorganisatie dus niet met schreeuwerige video’s, maar laat de echte dagelijkse werkelijkheid zien. Je volgers waarderen dat.

Wat verwacht jij van 2022? Op social media, of op andere gebieden? Laat het ons weten in een reactie op dit bericht!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.